måndag 21 februari 2011

Dead Witch Walking


Jag vet att jag har varit slarvig med uppdateringen på sistone, men sanningen är den att jag inte har läst någon bok den senaste månaden, vilket är en slags rekord för mig. Men februari är en speciell månad. Nu utkommer en av de böcker som jag ivrigt väntat på, men som jag samtidigt inte får läsa. Inte än, i alla fall.

Jag talar om Pale Demon, den nionde boken i den framgångsrika The Hollows-serien av
Kim Harrison. Själv är jag på fjärde delen av denna serie som är en av de mest underhållande, humoristiska och spännande, helt klart bästa inom urban fantasy-genren!

Serien utspelas i en värld som nästintill ödelagts. I vårt sökande efter genetiskt modifierade livsmedel och medicin, skapade vi en otäck virus i tomater som nästan utplånade mänskligheten. Viruset avslöjade existensen av övernaturliga varelser såsom häxor, vampyrer, varulvar - varelser av drömmar och mardrömmar, eftersom de visade sig vara immuna mot det. Resultatet är att samhället har splittrats upp och de övernaturliga raserna har inrättat bosättningar i utkanten av samhället, the Hollows.

Här bor Rachel Morgan, en häxa och en I.S.-agent, vilket är ungefär detsamma som en FBI-agent, fast för övernaturliga brott. Hennes karriär går ingenstans, varken upp eller ner. Det verkar som om hon inte kan göra någonting rätt, och får alltid de sämsta uppdragen av chefen. Var dag på jobbet är en ständig kamp, och Rachel har fått nog.

Första boken i serien, Dead Witch Walking, bekantar snabbt läsaren med den livfulla rollistan. Vi möter Ivy, en livs levande vampyr, Jenks, en pyssling med en massa barn, Trent, en affärsman som man inte vet identitet på (ifall han är en människa, eller något övernaturligt väsen förblir än så länge ett mysterium). I vilket fall är han hal som en ål och fifflar med största sannolikhet med olagliga affärer såsom droghandel vid sidan av sin ytterst lukrativa lagliga verksamhet.

Men nu går jag händelserna i förväg. Rachel Morgan, häxa och prisjägare hos Inderland Runner Services, I.S., är en av de bästa på sitt jobb, att gripa lagbrytande övernaturliga varelser över hela Cincinnati. Men när det gäller att följa regler, faller hon tyvärr fruktansvärt kort. Fast besluten att kämpa emot systemet, säger hon upp sig från jobbet. Problemet är bara den att en uppsägning från I.S. innebär en snabb och säker pension från livet. I.S. ser inte med blida ögon på en bruten kontrakt. Trots överhängande dödshot följer Rachel sin egen väg. Rachel har en riskabel idé som kan göra att hon får behålla livet, om hon lyckas leva tillräckligt länge för att genomföra den: Rachel antar att om hon sätter dit den största Brimstone-försäljaren (en sällsynt och ytterst farlig drog) i hela Cincinnati kommer hon att kunna betala av kontraktet på sitt huvud. Men att samla bevis mot Trent Kalamack kommer att visa sig vara långt ifrån enkelt.

Kort sagt har denna häxa tagit sig vatten över huvudet, och för att rentvå sitt namn måste Rachel undvika skepnadsändrande lönnmördare, överlista en kriminell boss, och överleva en underjordisk dödskamp i ringen .. förtrollad till en mink.


Författaren Kim Harrison har skapat en underhållande bok med nagelbitar-scenarion och oräkneliga skrattsalvor som avlöser varandra. Berättelsen är oförutsägbar och har unika vändningar. Jag kan inte ge serien nog med beröm, men tro mig när jag säger att inom kort kommer även du kräva din dos av trion Rachel, Ivy och Jenks! Än så länge har jag hunnit läsa fram till den fjärde boken, A Fistful of Charms, och har en lång läsmaraton att se fram emot innan jag ens kan överväga att lägga vantarna på den nionde boken, Pale Demon, som utges den 22 februari i år.

Läs utdrag ur Dead Witch Walking, kapitel 1 HÄR


Böckerna i läsordning:

1. Dead Witch Walking
2. The Good, the Bad and the Undead
3. Every Which Way but Dead
4. A Fistful of Charms
5. For a Few Demons More
6. The Outlaw Demon Wails
7. White Witch, Black Curse
8. Black Magic Sanction
9. Pale Demon


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar