söndag 30 januari 2011

Personal Demons


Personal Demons har ett tema som är populärt inom urban fantasy, särskilt inom kategorin ungdomsböcker. Jag talar om änglar och demoner. Det finns ett dussintals böcker som jag genast förknippar med genren, vilket i bästa fall gjorde mig tveksam till Personal Demons (egentligen till all urban fantasy där gudomliga väsen förekommer). Men bokens framsida, och det utlovade dramat lurade mig till att ge efter för nyfikenheten.

Personal Demons handlar om Frannie Cavanaugh, en ung katolsk tjej som finner sig fångad mellan två hopplöst snygga skolkamrater, den ena en demon och den andra en ängel, båda ute efter hennes odödliga själ. Kommer hon att välja mörka, mystiska Luc eller den blonda och bländande Gabe?

Frannie har alltid varit en ensamvarg. Hon har tillbringat åratal med att hålla alla på avstånd, även sina närmaste vänner. Tills Luc Cain börjar på samma skola som hon går på. Han är het, sarkastisk och farlig - och Frannie kan inte hålla sig undan från honom. Det hon inte anar är att Luc har ett uppdrag. Frannie är inte precis en vanlig människa, hon har en färdighet som är så unik att till och med helvetets konung har uppmärksammat den, och han har sänt Luc för att ta Frannies själ. Uppdraget är enkelt: Allt han behöver göra är att få henne att synda, och Luc kan vara väldigt lockande ..

Tyvärr har himlen andra planer, och Luc hinner knappt göra några framsteg innan ängeln Gabriel träder fram. Gabe gör allt för att hindra Luc från att få det han kom för, och hans änglalika charm kan vara just vad som krävs för att jämna ut oddsen tillräckligt för att hålla Frannie på rätt sida. Dessvärre tar det inte lång tid innan både Luc och Gabe finner sig själva kämpa för mer än bara Frannies själ.

Trots alla goda ord jag hört om Personal Demons, så kvarstår min åsikt att detta är en av de sämsta böcker jag läst under 2010! Berättarstilen, kombinerad med
den förvirrande historien som varierar mellan Frannies och Lucs perspektiv samt de stereotypa karaktärerna, utgjorde tillsammans en besvärlig lässtund. Den påminner svagt om Twilight, där den farliga karaktären inte är en ond varelse som kommer att döda dig, utan snarare bli kär i dig. Dessvärre har den inga av Twilights kvalitéer. Boken är full av dialoger, men känns ändå fattig på innehåll. Det finns ingen nämnvärd utveckling, och det halvhjärtade försöket till kärleksdrama faller platt. Jag tror inte att jag kommer läsa uppföljaren, men för er som är intresserad så kommer Original Sin, del 2 ut den 5:e juli, 2011.

Se författarens hemsida
HÄR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar