torsdag 2 december 2010

Urban fantasy lästips

Nu när julen närmar sig fick jag en plötslig idé om att göra en liten sammanfattning och tipsa om vilka böcker som är mina favoriter inom urban fantasy-genren. Nedan har jag listat ett urval som jag läst de senaste åren och som alla är favoriter jag återvänder till med jämna mellanrum.

Då jag frågade mig själv vilka böcker som jag förknippar med urban fantasy och som jag främst rekommenderar - både till inbitna fans men även de som är nya till genren - kom jag att tänka på dessa:

Vampyrer:
___________________________________________
Laurell K. Hamilton, Anita Blake Vampire Hunter (19 böcker, forts.), Guilty Pleasures
Jeaniene Frost, Night Huntress (4 böcker, forts.), Halfway to the Grave
Richelle Mead, Vampire Academy (5 av 6 böcker), Vampire Academy
Chloe Neill, Chicagoland Vampires (3 böcker, forts.) Some Girls Bite



Huvudpersoner med superkrafter, övernaturliga fenomen:
___________________________________________
Karen Marie Moning, Fever series (4 av 5 böcker), Darkfever
Rachel Caine, Weather Warden series (9 böcker), Ill Wind
Richelle Mead, Succubus series (5 av 6 böcker), Succubus blues
Ann Aguirre, Corine Solomon series (2 böcker, forts.), Blue Diablo
Jennifer Estep, Elemental assassin series (3 böcker, forts.), Spider's Bite
Vicki Petterson, The Signs of the Zodiac series (5 böcker, forts.), The Scent of Shadows



Magi:
___________________________________________
Ilona Andrews, Kate Daniels series (4 böcker, forts.), Magic Bites


Svartkonst, demon, häxa mm.:
___________________________________________
Lilith Saintcrow, Dante Valentine (5 böcker), Working for the Devil
Lilith Saintcrow, Jill Kismet (5 av 6 böcker), Night Shift
Kim Harrison, The Hollows series (8 böcker, forts.), Dead Witch Walking


Indelningen i olika kategorier stämmer till stor del, men vissa böcker har t ex inslag av både magi och vampyrer, så inget är hugget i sten! En liten nackdel med att läsa serier framför en bok där allting uppklaras vid ett och samma tillfälle är att man får ha i beräkning att känna stor frustration då många av dessa serier har sk. cliff-hangers och handlingen inte alltid avrundas efter varje del (ungefär som en tv-serie).

Jag rekommenderar att man läser en bok ur varje kategori eller författare för att få kännedom om vad för typ av världsordning, berättarstil och karaktärer man själv gillar. Urban fantasy utspelas i vanliga människors värld men med en eller flera utvalda personer som är övernaturliga och har magiska krafter (jämför t ex trollkarlar vs. mugglare). Sen finns det såklart urban fantasy som inte har samma beståndsdelar, och kanske jag gör en övergång till dessa så småningom. Men de jag tipsar om har alla en avsides kärlekshistoria och undantagslöst kvinnliga huvudpersoner som är superhjältar: antingen i hemlighet, till vardags, yrkesmässigt eller i vissa fall till och med förespådda legender.

Så vad blev slutsatsen? Jo, att jag omöjligt kan rekommendera en bok om det så gällde livet. Så klicka på boktitlarna och se om någon av dem kan locka fram urban fantasy-fantasten inom just dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar