lördag 18 september 2010

From Dead to Worse


För ett tag sen läste jag många böcker i följd, inte för att det är en ovanlighet, men när jag ändå var i farten så återupptog jag böckerna om Sookie Stackhouse (av författaren Charlaine Harris) där jag hade lämnat dem: närmare bestämt vid åttonde boken, From Dead to Worse. Personligen föredrar jag böckerna framför tv-serien True Blood.

From Dead to Worse har ingen enskild stor händelse, men den är minst lika actionfylld som tidigare delar, och med många revelationer. Bland annat upptäcker Sookie att hon har en fe-gammelfarfar, en ny vampyrledare kommer till trakten och en maktkamp bryter ut när Vegasvampyrerna försöker ta över Louisiana. Eric återfår sina förlorade minnen från minnesförlusten i fjärde boken (äntligen!) och Sookie hjälper kompisen samt varulven Alcide att stoppa ett varulvskrig från att utbryta. För att nämna ett par händelser.

Sookie är som vanligt tillbaka i Bon Temps och på jobbet som servitris hos Merlotte's bar. På kärleksfronten avfärdar hon närmanden från före detta vampyrpojkvännen Bill, medan hon får varmare känslor för vampyren Eric efter blodsbandet de upprättat mellan sig i tidigare bok (genom att de tvingats utbyta blod vid ett tillfälle). Samtidigt är Sookie bekymrad över bristen på kommunikation från Quinn, hennes weretiger pojkvän.

From Dead to Worse är en slags brygga i serien: många obesvarade frågor, som Sookies tankeläsarförmåga och varifrån den härstammar avslöjas nu. Scenen för kommande böcker sätts upp. Inte den bästa boken i serien, men helt klart värt att läsas för den som följer Sookies liv sen starten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar