söndag 13 juni 2010

Vägen till urban fantasy

Under förra hösten tilltog mitt intresse till urban fantasy-böcker drastiskt. Det började två år tidigare med Twilight (kort innan tonårshysterin och dess stora genombrott i Sverige). Samma år tänkte jag: "Hm, det måste finnas mer av detta slag av litterärt alster" (ok, riktigt så konstlad tankegång har jag inte). Kort därefter snubblade jag över Anita Blake Vampire Hunter-serien, vars första bok, Guilty Pleasures, utkom 1993 (läs utdrag här), och vars författare kan sägas ha varit pionjär i vampyrgenren som vi ser den idag: som i TV-serien True Blood, baserad på Charlaine Harris böcker om servitrisen Sookie Stackhouse. I början av 2009 läste jag Jeaniene Frost's Night Huntress-serie (om halvvampyren samt vampyrdråparen Cat). Någonstans däremellan läste jag LJ Smith's Vampire Diaries, som handlar om 17-åriga Elena, samt tvillingarna Stefan och Damon, vars böcker avviker från TV-serien (både handling och huvudperson, Elena är faktiskt blond!).

Kort sagt har jag de senaste åren läst en hel del urban fantasy, många av serierna i genren pågår än (Anita Blake inne på 19:e boken, Night Huntress uppe i 4 delar) men långt från alla får en plats i bloggen.


Sen finns det väldigt många underkategorier inom urban fantasy. Det må komma som en chock för många, men: alla bra böcker handlar inte om vampyrer! Ta till exempel Weather Warden-serien av Rachel Caine, som handlar om Joanne Baldwin. Hon har till uppgift att kontrollera vädret med sina elementära krafter.

Eller Vicki Pettersson's serie, The Sign of the Zodiac, vilken handlar om en
grupp människor med superkrafter. Bland dem finns Joanna Archer, som får sina krafter på 25-årsdagen, samma dag som hennes syster mördas i en attack som var ämnat till henne. The Sign of the Zodiac handlar om två grupper, onda mot goda, bestående av tolv krigare på båda sidor, och alla är unika, för alla har de en person i varje trupp född under respektive stjärntecken. Det som gör denna serie än mer spännande är att superhjältarnas/-bovarnas förehavanden hamnar i serietidningar veckan efter.

Vissa av serierna som jag läser blir aldrig nämnda här oavsett om de är bra eller inte. Det beror i så fall på någon av följande orsaker: minnesförlust, att det finns alltför många böcker som har min uppmärksamhet, att de inte lämnat något långvarigt intryck hos mig, eller helt enkelt på att mitt intresse för serien svalnat. Det sistnämnda beror oftast på att min sympati med karaktärerna avtagit pga. handlingens riktning. I många fall förstår inte vissa författare när det är dags att knyta ihop säcken, dvs. avsluta en serie när den är på sin topp, så att stöta på en och annan urvattnad karaktär är ingen ovanlighet. Sen finns det såklart många bra urban fantasy-böcker, utan att de för den delen ingår i en serie. Nackdelen med min ställning är förstås att många läsvärda böcker hamnar i glömska.

Så sommaren urbanfantasybooks kommer framförallt bestå av tre saker: Böcker jag läst förr, böcker jag läser nu, och böcker jag hoppas på att läsa i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar