tisdag 22 juni 2010

Historisk roman(s)

För ett litet tag har jag nu den senaste tiden undvikit böcker. Jag vet inte om ordet borde vara tabubelagt med tanke på rubriken ovan. Men sanningen är den att jag har tagit tillfällig siesta från urban fantasy.

Hursomhelst. Här kommer två böcker i en recension. Det är inte urban fantasy, men jag finner att denna genre kan vara minst lika underhållande, inte minst då den väcker Jane Austen-ådran i mig. Jag talar såklart om historiska kärleksböcker. Det må vara medeltida skildringar, eller i den viktorianska eller edwardianska eran, eller under renässansen (ärligt talat kan jag knappt urskilja dem själv). Historiska kärleksböcker är i min mening dem bästa! Från tårdrypande, hjärtskärande till lättsamma, glada toner - allt går hem hos mig. Det finns väldigt få i kategorin chic-lit, eller modern litteratur (Marian Keyes, Jennifer Crusie är två favoriter som kommer på tanke) som faktiskt uppfyller ingredienserna i en bra kärleksroman.

The Bride Thief (Jacquie D'Alessandro) och The Velvet Promise (Jude Deveraux) är två historiska romaner jag läste för ett par veckor sen. I omvänd ordning. Medan The Bride Thief är en lättsam sort: handlar kort om en slags Zorro som räddar unga damer från ofrivilliga giftermål, är The Velvet Promise en medeltida roman som berör mera. Vid sidan av en vacker, färgstark kvinna som försöker finna sig tillrätta i ett arrangerat äktenskap, förekommer det även detaljrika historiska skildringar från tiden då kung Henry IV härskade (när det nu var ..). The Velvet Promise handlar om Judith och Gavin, och berör mera främst för karaktärernas djup, och för att det dröjer ett bra tag innan de tillkännager sina känslor för varandra. Judith är ändå den som är mer medgörlig, trots att hon redan från dag ett vet att Gavin fortfarande är kär i sin gamla älskarinna!

The Bride Thief handlar om Samantha och Eric. Samantha är en vetenskapsman och traktens nörd som samlar på insekter och uppfinner salvor: ytterst okvinnlig, tycker vissa. Hon har slutit fred med tanken att hon kommer förbli en ungmö livet ut, då hon som enda systern i familjen, på 26 år, fortfarande är ogift. När en äldre bekant till familjen sen ber om hennes hand måste hon använda sin uppfinningsrikedom för att få honom på andra tankar. The Bride Thief, omedveten om detta, kidnappar henne ändå. Samantha förklarar att hon löst problemet på egen hand, men som den obotliga romantiker hon är, kan hon aldrig sluta tänka på denna mystiska man som riskerar sitt eget liv för unga damer i nöd. Som tur är, kan brudtjuven (låter inte hälften så coolt på svenska) inte heller glömma henne ..

1 kommentar:

  1. Din bloggs layout känns lite för mkt faktiskt elr? Är det inte lite för mycket bilder? Men det kanske är annonsen från bloggpart. Den är väldigt stor:D
    Nor

    SvaraRadera