torsdag 27 maj 2010

Vampire Academy

I början av detta år har jag läst ut några otroligt bra böcker som jag måste rekommendera. I själva verket hamnar denna serie bland mina absoluta favoriter, och jag har stor lust att redogöra var och en av böckerna. Men då de förtjänar att upplevas på tu man hand (och jag suger på att undvika spoilers), kommer i det följande ett kort sammandrag:

Vampire Academy av författaren Richelle Mead är på sätt och vis ganska lik Harry Potter - med skillnaden att trollkarlarna här är utbytta mot vampyrer. Böckerna är även lik Stephenie Meyer:s Twilight (omöjlig kärlek, två kärleksintressen mm). I denna serie skiljer man mellan två slags vampyrer: Moroi och Strigoi. Strigoivampyrer är odödliga - ytterst farliga, blodtörstiga (vampyrer? svårt att tro, jag vet ..) varelser vars enda syfte är att utrota de dödliga Moroivampyrerna som har magiska krafter.

I denna serie följer vi Rose, en sk. dhampir (halvvampyr), som tillsammans med vampyrkompisen Lissa, tvingas återvända till internatskolan S:t Vladimir's efter två år på rymmen, där Moroivampyrer samt dhampirer genomgår olika utbildningar. Medan de fina Moroivampyrerna går en vanlig skolutbildning är dhampirers, som är välkända för sin styrka samt tålighet, främsta uppgift att lära sig hur man blir den perfekta beskyddaren åt Moroivampyrerna.

Böckerna är skrivna ur förstaperson, och vi får följa 17-åriga Roses träning för att bli den perfekta väktaren (eng. guardian). Rose leder ett otroligt spännande liv med prestationsångest, kärlekstrubbel, samtidigt som hon definitivt framstår som mer insiktsfull än sina jämnåriga kamrater.

Definitivt en av de bästa serierna inom vampyrgenren, vilket gör att jag nästan ångrar att jag väntade såpass länge med att läsa den (trots att jag hade vetskap om böckerna sen tidigare). Böckerna är actionspäckade, men de utvecklas i en mer relationsmässig karaktär allteftersom serien pågår. Vampire Academy-serien finns tillgänglig på bibliotek, samt på svenska.

Fem böcker har hittills publicerats i Vampire Academy-serien. Den femte delen, Spirit Bound kom ut den 18:e maj förra veckan på engelska. Sista delen i serien, Last Sacrifice kommer ut i december i år. Se författarens hemsida här.


1 kommentar: