fredag 21 maj 2010

Multitaska ditt läsande

Diskuterade för inte så länge sen detta med en nyförvärvad kompis på facebook:
Vi talade om böcker, utbytte erfarenheter (vad har/funderar du på att.. /ska du läsa), och spekulerade om handlingen i kommande uppföljare till en bokserie vi båda älskar (om du undrar: The Fever series) innan vi kom in på uttrycket multitasking, förmågan att genomföra mer än en uppgift åt gången, och hennes filosofiska övertygelse om att: "Don’t worry about ’multi-tasking’ when reading books. I do it all the time."

Yeah.

Som om jag skulle kunna göra det. Jag som får dåligt samvete inte bara av att lämna en bok outläst, utan till och med när jag byter riktning mitt i en bokserie (vilket ungefär känns som att komma upp ur en djupdykning).
Fast jag är inte inskränkt så till den grad att logiken i hennes resonemang undgår mig. En kriminalroman kan man exempelvis lätta upp stämningen hos genom att läsa en chick-lit eller kärleksroman avsides.
Förmågan att multitaska har hittills inte varit mig förunnat. Jag är en traditionalist, ingen oppurtinist. Fast jag tror faktiskt att jag i detta fall vill korsa barriären som jag lagt i min egen väg och prova denna konventionella läsmetod. Mhmm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar