söndag 23 maj 2010

Bokvalet

Är det när man strosar bland bibliotekshyllorna och bokhandeln, ögnandes bokpärmar och läsandes baksidestext då valet sker?
Eller är det Bokmässan eller måhända Nobelpristagaren (som för x:te året i rad är helt okänd) som är avgörande för vad som platsar i bokhyllan?

Jag fastslog mitt brinnande intresse för urban fantasy-genren efter att min lillasyster för lite mer än två år sen uppmärksammade mig på Om jag kunde drömma (eng. Twilight).
Efter lite snokande fick jag reda på att den ingick i kategorin urban fantasy, fast som YA (ungdomsroman). Därefter började jag i princip headhunta böcker inom denna genre för min åldersgrupp.

I regel brukar jag — när jag är på jakt efter en bra bok — googla på: "urban fantasy recommendations".
Amazon.com är jag en frekvent besökare hos också: — En jättebra hemsida med sina bokrekommendationer baserade på ens sökningar, kommentarsfält, recensioner, möjlighet att betygsätta samt skapa egna topplistor (amazonspråk: Listmania!). Även fantasticfiction är en bra och lättorienterlig söksajt. Och söker man en lista med de mest kända författarna inom denna genre är urbanfantasyland värd en sidoklick.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar