fredag 21 maj 2010

Böcker vs. Ljudböcker

Som bokälskare hatar jag verkligen ljudböcker.
Djupt och innerligt.
Jag vet inte varifrån denna inneboende motvilja härstammar.. men jag utesluter inte möjligheten att det mycket väl kan vara en primitiv gen, överförd från gångna förfäder. Någonting om en väl inövad överlevnadsreflex när människan ännu var rädd för elden.
Definitivt nr 1 på behovstrappan.
Nog med allegorism.

Jag är fullt medveten om att oppositionen är stor.
Enligt en undersökning som opinionsföretaget Novus genomfört är ljudböckerna i dag väl integrerade i våra läsvanor (.. suck):

'Från att vara en ganska statisk produkt för synskadade under många år har ljudboksmarknaden stadigt utvecklats. I dag lyssnar nästan var tredje svensk på ljudböcker och helhetsupplevelsen med rätt uppläsare blir allt viktigare.'

Om jag anstränger mej till det yttersta kan jag se en gnutta rimlighet i läsning (eller vad det nu heter..) av ljudbok. Men i så fall som ett komplement till böcker
— inte som första preferens.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar