måndag 24 maj 2010

Amazon Kindle

Amazon Kindle har lanserats i Sverige den 19:e oktober förra året. Men försäljning sker enbart via Amazons Kindle Store. Den här produkten skulle jag köpt i en blink, om jag inte redan hade tillgång till en bra läsmanick för e-böcker, (vilket är min huvudsakliga användning för min minilaptop).
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Kindlen kostar 273$ (ca 2000 kr), väger 300 gram och har utrymme för drygt 1500 böcker. Som Kindle-ägare har man sen tillgång till gratis Internetuppkoppling — men i en mycket begränsad form.
På Amazon.com finns detaljerad information om Kindle (och en långdragen beskrivning av fördelarna), men vill man få reda på både ris och ros kan man se wikipedias produktinfo.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Även andra e-readers (sv. läsplatta) finns på marknaden idag. Bland annat har aktörer som Google, Sony och Barnes & Nobles lanserat en egen version, men till skillnad från Kindle saknar de en överlägsen distributionsavtal och marknadsföring.
I samband med Kindle-releasen kommer förhoppningsvis fler inse fördelarna med denna läsmetod, och e-böckernas intåg i skolvärlden (och som virtuell bokhylla) ta fart på allvar.

Tillägg: I dagsläget kan mycket av det som står ovan avvika från verkligheten (inlägg taget från tidigare blogg). Det finns även många klagomål på Kindle, inte minst att den i vissa fall sägs censurera text utan bokförlagens samtycke, t ex erotisk litteratur. Och numera är jag dessutom en stolt ägare till en iTouch med förmågan att agera läsplatta om jag så önskar =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar